BINE ATI VENIT IN NEANT!

TOTI VENIM DE NICIUNDE SI PLECM NICAIERI,REGASINDU-NE APOI INTR-UN VID ABSURD.

Acest blog a apartinut lui IOAN ''NEALA'' NICA care a murit in 1 Ianuarie 2020. Blog-ul va fi administrat in continuare de fratele sau George ''Sixray'' NICA

luni, 11 februarie 2013

"Frumosul Romanesc"


"Frumosul romanesc"
de Dan Botta

Conferinta la Radio Bucuresti in 21 iunie 1934, eseu publicat in revista "Gandirea", Anul 14, Nr.8, Octombrie 1935, inclus in volumul "Limite", 1935, colectia Gandirea a editurii Cartea Romaneasca, in "Scrieri", 1968, vol.4, Eseuri si recent in volumul "Limite si alte eseuri", 1996...
Opera de arta rasfrange - cum ar rasfrange marea coloritul specific al coastei - stilul pamantului in care s'a nascut. Si precum marea nu restitue caracterul momentan, local, pitoresc, al pamantului, ci poarta pana la mari departari nuanta indefinita, coloritul as spune liric, general, al acestuia, tot asa stilul pamantului nu e restituit niciodata de operele de pitoresc, de dorita coloare specifica, ci de acelea care intind pana departe sufletul lor inspirat. E un paradox acesta - si semnul unei damnatii, desigur, - ca tocmai acele lucrari care ating un maximum de abstractie si tind a se desrobi de timpul si spatiul contingential, poarta mai limpede si mai viu, sa zicem, caracterele patriei.
Eroic si lucid, mistic si pasionat, omul e faurit ca o piatra, misterios alintata de valuri, de elementele pamantului sau. Si tot asa gandurile sale. Sub un cer inalt, limpede, static, pe un pamant asediat de marmora, in care palmii poarta pe frunte o racoare si o liniste de templu, se va ivi o arta ale carei constante vor fi claritate, majestate, euritmie. Pe un pamant care ofera piatra facila de calcar, in apropierea marii melancolice, sub semnul marilor furtuni, sau in murmurul religios al codrilor de fagi, catedrala gotica va creste umbroasa, liturgica, infinita. Permanenta acestui stil al pamantului se poate urmari pretutindeni. E ca un sigiliu al creatiei sau ca o forma cristalina imanenta gandului. Divina Comedie dantesca, opera care rasfrange tot acel ev mediu "enorme et delicat" cu tot sufletul tragic si paradisiac al lumilor de atunci, opera in care goticul se reduce la o perfectiune diamantina, e tributara totusi- cine ar crede-o? - stravechiului stil etrusc. Etruria [actuala Toscana] care pierise de doua mii de ani, Etruria crunta si misterioasa, se releva in opera marelui florentin. Scenele Infernului dantesc, in sinistra lor varietate, par figurate pe vasele si frescele pe care arheologii le desgroapa astazi. Si castele bucurii ale Paradisului isi au un echo in desfatarile zeilor etrusci, atat de triviale inca. Crescut pe meleagurile vechii Etrurii - in Toscana, al carui nume reproduce etimologic Etruria - Dante restituie asadar stilul permanent al patriei. In geometria ornamentala a vaselor romanesti surprindem permanenta unor motive preistorice. Thracia de peste doua mii de ani, Thracia istorica si Thracia preistoriei se ascund in simpla geometrie a vasului. Frumosul romanesc apare aici ca o idee transmisa de Thracia. El e mai curand produsul unui aceluiasi suflet, al unei aceleasi Psyche [in greaca suflet]. Sa cautam a desprinde,sfios si cu precautii infinite, ca unul care incearca un pamant inca virgin, stilul care se desprinde din creatia romaneasca, elementele frumosului romanesc. Sufletul romanesc a fost deseori analizat, si cercetatorii acestei Psyche colective au fost de acord ca el dezvaluie cel putin cateva caracteristici constante: fatalism, insensibilitate la conditiile vietii materiale, scepticism. In domeniul actelor majore, al fervorii, al marii puteri spirituale - singura care se ridica la creatie - aceste caractere ale sufletului colectiv se prefac in virtuti cardinale. Fatalismul, sentimentul acestei rigori, acestei absolute necesitati a raporturilor lumii, devine, ridicat la un exponent mai mare, sentimentul cosmic, sentimentul solidaritatii universale, al unitatii in varietate, al participarii sufletului la viata infinita a spatiilor. Insensibilitatea la tristetile vietii devine un principiu superior de armonie, de pace, de integrare in cosmos: ataraxia marii intelepciuni, sentimentul singuratatii sufletului pe un plan aproape muzical, de unde totul - bucurie si durere - se desface indiferent, monoton, egal siesi. Scepticismul poate duce pana la un luminos criticism. Neincrederii filosofice, indoielii triste, ii raspunde setea de cunoastere, dorul de abstractiune, dorul de viziune. Sufletul thracic se arata a fi posesorul acestor mari virtuti. Religia thracica a lui Dionysos purta sufletul colectiv de la sentimentul pantheic al lumii, pana la ideea celei mai pure abstractiuni. Dionysos, al carui suflu strabatea lumea ca o unda de energie, palpita in fiecare piatra, in fiecare planta. Spatiile se animau de o viata infinita. Lumea intreaga se arata a fi pana in moleculele sale ca un sensorium Dei, focarul sensibil al divinitatii.... [...] Aceasta conceptie primitiva despre viata de dincolo de moarte e implinita aici, in balada umana si tragica a Mioritei, de o conceptie fara de seaman: corpul isi duce mai departe existenta sa banala, dar sufletul palpita liberat in sferele albe ale bucuriei. Undeva, intr-un spatiu esential, o nunta se petrece intre pastor si moarte: "Si-i spune curat/Ca m-am insurat/Cu-o fata de crai/Pe-o gura de rai". E o straveche credinta thracica a mortii nuptiale. Pe aria de raspandire a thracilor din antichitate, in regiunile unde poporul lor a stat, conceptia mortii nuptiale s-a pastrat si astazi vie. Unui tanar mort necununat i se canta si azi cantarile de nunta, si riturile funebre ale poporului roman cuprind, in stricta traditie thracica, jocuri si cantece de bucurie. In aceste rituri staruie antica idee thracica, a mortii purtatoare de har. Ilustra marturie a lui Herodotos spune ca moartea era considerata de thraci ca o bucurie, si cel mort era ingropat in cantece si jocuri fiindca, liberat de orice durere, el parea menit a petrece in perfecta fericire. [...] Thracii sunt aceia cari au insuflat Greciei sensuale conceptia unui suflet absolut, de natura divina. Prin Orpheu, Eumolp si Pythagora - prin cultele si doctrinele initiate de geniul lor legendar si pe cari istoria le declara aduse din Thracia - marile Eleusinii (sarbatori anuale inchinate misterelor de purificare, care asigurau nemurirea, in Grecia antica), tragedia si filosofia greaca s-au putut ivi. Un dor de absolut anima conceptia thracica a fericirii postume, ca si cultul extatic al lui Dinysos. Si moartea, si delirul sfant pun pe om in contact cu sufletul cosmic. Sunt o nunta cu divinitatea. In ratacirea fantastica a celor posedati de Dionysos, prin muntii si vaile Thraciei, in acel hohot continuu, in acea procesiune despletita sub thyrsul (emblema zeului Dionysos, un baston inconjurat de frunze de vita, simbol al inspiratiei, al poeziei) de foc al zeului thracic, esentele, eternitatea, absolutul puteau fi. Dorul de posesiune devenea panic, infinit. Zeul se manifesta miraculos pretutindeni. Panteismul conceptiei thracice, strabate pana in fundurile ei, ca o lumina de miracol, poezia noastra populara. Lumea vegetala, lumea formelor inerte e animata de un suflet imens. Aici nu numai oile si caii vorbesc si presimt viitorul, ci paltinii si brazii, frunzele si pietrele rasfrang divina intelepciune a creatiei. Aceasta simpatie intre natura si om - suflete gemene, creatii reciproce - e atat de plastic exprimata de balada Tomei Alimos, incat versurile ei - inchinarea de ospat a haiducului - imi apar ca o imensa rugaciune, ca o religioasa cuminecare cu lumea: "Inchinare-as si n-am cui!/Inchinare-as murgului/ Murgului sirepului/Dar mi-e murgul vita muta/Ma priveste si m-asculta /N-are gura sa-mi raspunda/Inchinare-as armelor/Armelor surorilor/Dar si ele-s fiare reci/ Puse-n teci de lemne seci.../Inchinare-oi codrilor/ Ulmilor si fagilor/Brazilor,paltinilor/Ca-mi sunt mie fratiori/De poteri ascunzatori;/De-oi muri m-or tot umbri,/Cu frunza m-or inveli,/Cu freamatul m-or jeli./Si cum sta de inchina/Codrul se cutremura/Ulmi si brazi se clatina/Fagi si paltini se pleca/Fruntea de i-o racorea/Mana de i-o saruta" Iata natura intreaga animata de un suflu divin, palpitand ca o nesfarsita mare sub luna. E viata profunda care se ridica pana la masura de cugetare si simtire a omului: natura inspirata. Atunci cand balada Mioritei evoca acea nunta a pastorului cu moartea, eroul ei nu uita sa adauge: "Ca la nunta mea/A cazut o stea". Nimic mai august si mai simplu decat aceasta expresie a solidaritatii lumii. Sentimentul cosmic se exprima aici cu o putere fara seaman. Faptele noastre au rasunet pana la limitele lumii, pana la centura de foc a tuturor spatiilor. Daca mi-ar fi ingaduit un grai oarecum pythagoreic, as spune, privind omul ca un sunet in marea de muzica a lumii, ca el provoaca in univers vibratia concordanta a tuturor armonicelor sale. As spune ca astrii sunt solicitati de gesturile sale, ca astrii invie si mor pe masura sufletului sau. Tot asa, destinul e o functie cosmica. El e principiul de modulatie, energia care-l preface pe om, ii confera acel sunet strict necesar armoniei. Intaia Scrisoare a lui Eminescu este o alta imagine a cosmosului dionysian. Oricat ar afecta o filosofie germanica, oricat s-ar inspira din cosmogonia buddhica, oricat material amorf ar aduna din cele patru vanturi ale lumii, Scrisoarea intaia exprima totusi formele genuine, autentice, ale sufletului romanesc. Sa recunoastem aceasta inalta melancolie! E melancolia Mioritei. Solitar, perfect in marea-i singuratate, sufletul eminescian apare melancolic, trist de propria lui statuie. Scrisoarea intaia, inchisa intre cele doua imperii ale lunei, intre cele doua viziuni ale cosmosului impietrit, fie ca o icoana a frumosului romanesc. Melancolia ei este emanatia de muzica a formelor perfecte. O marmora praxitelliana, a unei core (Cora - in mitologia greaca, epitet al zeitei Athena in ipostaza de protectoare a tinerelor fete) in ochii careia dorm armoniile lumii. Dar pe buzele ei, cu gust de padure, aproape faunesti, s-a ivit surasul sceptic, intristat, al cunoasterii. Intre acele imagini surori ale armoniei, ca doua frontoane ale aceluiasi templu, intre cele doua invocatii ale lunei plutind peste o lume fara timp, peste lacul inghetat al filosofiei eleate - Eminescu a desfacut pe Dionysos, cosmosul viu, lumea in eterna unduire. Cum intr-o veche icoana romaneasca a Punerii in mormant, intre doi sfinti solemni, verticali, cele doua Marii se apleaca peste trupul istovit al Domnului, si in inclinatia lor se confunda in unduirile giulgiului, asa incat par un fascicol de linii calme, o impletire de melodii, un contrapunct pictural din cele mai rare, tot asa Dionysos - lumea in devenire - se desprinde ca un fluviu de melodii simultane. Aceasta idee a unduirii este inerenta frumosului romanesc. Si este semnificativ ca filosofia romaneasca, atunci cand s'a rostit mai clar, a ilustrat o viziune dionysiaca a lumii. Cantemir avorbit de unitatea vie, ritmica a spatiilor, si Conta a formulat o teorie a ondulatiei cosmice. Desi tributari conceptiilor timpului, sa nu uitam ca ei aleg. Adevarul la care adera este cel mai apropiat de al naturii lor, si unul care poate exprima stilul pamantului lor. Si tot asa, aceluia carui sa-i inchinam totdeauna un prinos de ganduri armonioase, Vasile Parvan. Conceptia istorica a lui Vasile Parvan este infiorata de sentimentul cosmic. Evolutia istorica a lumii e privita in lumina evolutiei universale ca un fir din miriadele cari se desfasor in raza dulce a planetei noastre. Ca o linie de univers....
Dan Botta
CÂTEVA DATE DESPRE DAN BOTTA: Nascut pe 26 Septembrie 1907, la Adjud (Vrancea), Dan Botta (Botha) este descendentul unei vechi familii nobiliare ardelene, stramosii sai Martin si Mihail Botha fiind recunoscuti, la 1579, drept voievozi ai Cetatii si Tinutului Chioarului din Maramures. Tatal scriitorului, Theodor Botha, a fost unul dintre patriotii care au militat pentru drepturile românilor din Transilvania, fapt pentru care a fost persecutat de autoritatile habsburgice si a fost nevoit sa se refugieze în Moldova, unde si-a desavârsit studiile si a devenit medic. Fiind medic la Adjud, Theodor Botha a cunoscut-o pe Aglaia Franceschi - care avea origine corsicana din partea tatalui - cu care s'a casatorit. Dan Botta, fratele scriitorului si actorului Emil Botta (1911 - 1977), si-a facut clasele primare la Adjud, a urmat studiile secundare la Liceul Unirea din Focsani, apoi absolvit Colegiul Sf. Sava din Bucuresti si si-a obtinut licenta în drept si, în acelasi timp, în litere tot în Capitala. Dan Botta a mai absolvit si Institutul de Educatie Fizica, ca unul care era îndragostit de sport, pe urmele idealului antic "minte sanatoasa în corp sanatos". Prima sa poezie, sonetul "Clopot sfărâmat" ("dupa Baudelaire"), îi apare în revista Societatii de lectura "Ion Heliade Radulescu" a elevilor liceului Sfântul Sava, intitulata "Ramuri fragede" (anul I, nr. 4, 29 Martie 1925, p. 2). Devine, înca din vremea studentiei, cercetator la Oficiul de Studii al Ministerului de Finante, cu sprijinul lui Mihail Manoilescu. Tot în studentie începe sa colaboreze la diferite publicatii: Calendarul, L' Independence Roumaine, Rampa, România Literara, Gândirea. În 1931 debuteaza editorial cu volumul de versuri Eulalii, la Editura Luceafarul, prefatat de Ion Barbu, cu desene de Pierre Grant si cu un portret de Mac Constantinescu. În vara lui 1932, se afla printre initiatorii si participantii simpozioanelor Asociatiei Criterion, alaturi de Petru Cormanescu, Mircea Eliade si Mircea Vulcanescu. Conferentiaza sub firma Criterionului, dar si la Radio despre: Conceptele Mediteranei, Pârvan si contemplatia istorica, Geniul dacic în lume, Fântânile mistice ale Luceafarului, Frumosul românesc. Un volum de eseuri, Limite (Ed. Cartea Româneasca), îi apare în anul 1936, în anii urmatori tiparind operele dramatice Comedia Fantasmelor (Ed. "Miron Neagu", Sighisoara, 1939), Alkestis (Ed. "Universul literar", 1939) si Scenariu pentru un film romantic Sarmanul Dionis ("Gândirea", 1940). Împreuna cu Octavian Taslaoanu si Emil Giurgiuca, în 1941, fondeaza revista "Dacia", în care publica articolele "Misiunea romana", "Legea Româneasca", "Libertatea Româneasca", "Institutiile Romei", "Basarabii: sensul unor mari traditii" si altele. Începând din 1943, pâna la instaurarea regimului comunist, lucreaza, la început, în redactia Enciclopediei României, sub coordonarea profesorului Dimitrie Gusti, apoi este directorul general al institutiei. În aceasta calitate, revizuiesste si restructureaza, potrivit cu viziunea sa în chestiunile sociale, economice, culturale si istorice, volumele I si II; conduce direct volumele III, IV si V (acesta, dedicat culturii, a fost tiparit dar n'a mai aparut pe piata, regimul comunist dispunând topirea sa si punerea în rândul publicatiilor interzise). În anul 1944, Dan Botta începe lucrul la un laborios studiu filologic asupra genezei limbii române ca sinteza thraco-romana-bizantina, care dureaza 14 ani si însumeaza 1200 de pagini. În aceeasi perioada, scrie ciclul de sonete Cununa Ariadnei si dramele Deliana si Soarele si Luna - aparute postum în Scrieri (Editura pentru Literatura, 1968). Sub comunisti, lui Dan Botta i se interzice sa publice literatura originala si abia la sfârsitul anilor '60 îi apar traducerile: Regele Ioan de W. Shakespeare (Opere, vol. I Editura de Stat pentru Literatura si Arta, 1958), François Villon (Balade si alte poeme, Editura de Stat pentru Literatura si Arta, 1958) Oedip Rege de Sofocle si Troienele de Euripide (Tragicii greci, Editura de Stat pentru Literatura si Arta, 1958). Dan Botta a murit pe 13 Ianuarie 1958, la doar 51 de ani, în urma unui atac de cord.
Sursa:miscarea.net

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu